Powrót do Luxtorpedy

Gospodarka

Wkrótce na torach mają pojawić się nowoczesne i szybkie pociągi. Wszystko za sprawą programu Luxtorpeda 2.0.

Nie od dziś wiadomo, że pociągi w Polsce najszybsze i najwygodniejsze nie są. Co prawda od pewnego czasu jeżdżą już nowoczesne składy IC oraz EIP (Pendolino), ale bardzo szybko się psują, o czym świadczy chociażby fakt, że wiele ze składów Pendolino obecnie nie nadaje się do użytku. Niedawno PKP Intercity i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju postanowiły realizować program „Luxtorpeda 2.0”. Program ten zakłada innowację polskich składów. Luxtorpeda 2.0 jest elementem tak zwanej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Nazywamy tak plan Morawieckiego. Luxtorpeda ma zapewnić przewagę konkurencyjną przemysłu kolejowego w naszym kraju.

Skąd fundusze na program? Przez około dwa lata szukano środków finansowych i już wiadomo, iż Luxtorpeda 2.0 będzie finansowana między innymi z unijnych funduszy, a także z własnych środków polskich przewoźników. Pomóc finansowo ma także Polski Fundusz Rozwoju oraz grant Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Niecały rok temu rozpoczęto działalność Klastra „Forum na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0”. Jego celem jest przede wszystkim przyspieszenie modernizacji oraz zwiększenie konkurencyjności.

Innowacjami zainteresowane są między innymi Przewozy Regionalne. Od kilku lat stale wymieniane są składy pociągów tego przewoźnika, ale nadal zdecydowana większość składów pamięta jeszcze zamierzchłą przeszłość i przez pasażerów nazywana jest między innymi gotykiem. Co ciekawe, około połowy września ubiegłego roku ogłoszono, że ma się rozpocząć budowa spalinowo-elektrycznego pociągu o nazwie „Plus”. W inwestycji Przewozom Regionalnym ma pomóc FPS Cegielski. Ponadto w projekcie duży udział chce mieć państwo, o czym świadczą akcje Agencji Rozwoju Przemysłu. Podczas targów kolejowych TRAKO, które odbyły się w Gdańsku jeszczew tym samym miesiącu, prezes PR oznajmił, że planuje zakupić ponad 230 nowoczesnych pociągów.

PKP Intercity również nie zamierza stać w miejscu i przystąpiło do walki o najnowsze projekty. Spółka całkowicie zmienia swoją taborową strategię i ma ona obowiązywać aż do 2023 roku. Jej wartość wynosi około siedem miliardów złotych. Intercity planuje zakup około dwudziestu zelektryfikowanych zespołów trakcyjnych, a ponadto dwa składy tzw. push-pull, prawie dwieście nowoczesnych wagonów i ponad sto elektrycznych oraz spalinowych lokomotyw. To jeszcze nie wszystko. IC zapowiada także modernizację aż 700 wagonów, 200 lokomotywó oraz kilkunastu zespołów trakcyjnych. Kilka miesięcy temu ogłoszony został przetarg na dwanaście elektrycznych zespołów. Niektóre składy mają zostać zakupione z projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Dwa składy mają zostać dostarczone najpóźniej 1,5 roku po tym jak umowa wejdzie w życie. Następne 10 dotrze najpóźniej cztery lata po podpisaniu kontraktu, ale nie wcześniej niż pół roku po otrzymaniu pierwszych dwóch składów.

PKP Intercity oraz NCBiR będą współpracowały przy realizacji Luxtorpedy 2.0. Pojazdy objęte tym projektem mają osiągać średnią prędkość ponad 200 km/h. Ponadto mają zostać wykonane z dbałością o najmniejsze szczegóły, aby obyło się bez problemów takich jak w przypadku pojazdów typu Dart. Planowane jest opracowanie bardzo nowoczesnej elektrycznej lokomotywy, zespołów trakcyjnych i składów push-pull. Inwestycja ma być warta prawie cztery miliardy złotych, a pojazdy mają być gotowe do użytku w przeciągu kilku lat, maksymalnie pięciu.

Miejmy nadzieję, iż faktycznie jest to ogromny krok polskiej kolei. Nowoczesne i szybkie składy są nam bardzo potrzebne, ale wymagają także odpowiedniej infrastruktury. Może za kilka lat podróże pociągami będą rzeczywiście szybsze i wygodniejsze niż obecnie?

Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments